Zeilboot huren Markermeer
De twee meren zijn met elkaar verbonden door twee sluizen (bij Enkhuizen en Lelystad).
Het Markermeer ligt tussen Noord Holland en Flevoland is 700 m2 en op de meeste plaatsen 2 tot 4 meter diep.
Zeilervaring op het Markermeer
Met de aanleg van de Houtribdijk (1976), ook wel bekend als de Markerwaarddijk of dijk Enkhuizen-Lelystad, werd het IJsselmeer in twee zelfstandige wateroppervlakten gedeeld.
Het noordelijke deel bleef het IJsselmeer en het zuidelijke deel werd het Markermeer (vernoemd naar het schiereiland Marken). Het oorspronkelijke plan was om het Markermeer droog te leggen.
1. Rondje Markermeer
In het noordwestelijke deel ligt de Hoornse Hop in de driehoek Schardam-Hoorn-Schellinkhout.
Via de Krabbersgatsluis en het Naviduct bij Enkuizen (24 uur/dag bediend) bereikt u het Markermeer met talloze aanloophavens zoals: Hoorn, Edam, Volendam, Monnickendam, Uitdam, Muiden, Muiderzand, Marken en Lelystad.
Tijdens uw vaartocht komt u nog langs een aantal kleine jachthavens in Broekerhaven, Marken, Durgerdam, en De Blocq van Kuffeler.
Het zuidelijk deel gaat over in het IJmeer richting Amsterdam.
Aan de oostkust ligt tussen Marken en de vaste wal de Gouwzee.
Met de koers richting Flevoland komt u langs Pampus. Vanaf 2018 is het nieuwe (natuur)eilandengroep Marker Wadden te bewonderen.
2. Jachten komend vanaf het IJsselmeer:
- Houd de betonning aan in verband met de diepgang.
- Houd verplicht Stuurboordwal aan op het Krabbersgat.
- Laveren is verboden.
- Houd rekening met beroepsvaart van en naar de sluizen, met watertaxi’s van het Zuiderzeemuseum, charterschepen en veerschepen van de Veerhaven naar Stavoren en Urk.
- De watertaxi’s draaien ter hoogte van KG13 de haven van het Zuiderzeemuseum in. Dit is tevens de ingang van de Compagnieshaven.
- Tegenover de Veerhaven staat op de scheidingsdam een scheidingsbaken met verwijsbord ‘sport’ richting Naviduct.
- Steek ter hoogte van de Buitenhaven/Veerhaven naar bakboord over richting Naviduct.
- Aan stuurboord voor het Naviduct zijn wachtplaatsen.
- Aanroep marifoon: ‘Naviduct-noordzijde’.
3. Zeiljachten komend vanaf het Markermeer:
- Blijf binnen de vaarwegbetonning in verband met een dam onder water.
- Houd na lichtboei KG27 de geleidelichten op 36 graden.
- Op de scheidingsdam tussen de invaarten naar de Krabbersgatsluis en het Naviduct staat een rood walbaken en een verwijsbord ‘sport’ richting Naviduct.
- Aan bakboord voor het Naviduct zijn wachtplaatsen.
- Let na het verlaten van het Naviduct op kruisende vaart als u het Krabbersgat op vaart (zie boven).
- Aanroep marifoon: ‘Naviduct-zuidzijde’.
- Kijk altijd goed om u heen, ook achterom.
Beide sluiscomplexen worden 24 uur per dag bediend, maar voor sommige periodes geldt bediening op aanvraag.
Zie www.vaarweginformatie.nl en Water-almanak 2 Enkhuizen
4. Zeilen op het Markermeer en voor Pampus liggen
Het gezegde ‘voor Pampus liggen’ slaat op de naam van een zandbank in het IJ voor Amsterdam. In de VOC-tijd leverde deze zandbank, zwaarbeladen koopvaardijschepen op de oude Zuiderzee veel last. Schepen moesten daar wachten op vloed voordat ze konden passeren.
Pampus werd in opdracht van het Ministerie van Oorlog gebouwd tussen 1887 en 1895. Het was onderdeel van de Stelling van Amsterdam, een militair plan om Amsterdam te beschermen tegen de vijand. Dit fort, ter hoogte van de zandbank “Pampus” in het IJ-meer, zou een aanval vanaf het IJ moeten weren. Als eerste werd op het middelpunt van het fort een werkplateau aangelegd. Het eiland werd echter nooit gebruikt in oorlog en in 1933 werd het zelfs gesloten.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers het metaal van het eiland verwijderd voor hun industrie. In de hongerwinter aan het eind van de oorlog (1944-1945) vroor het zo hard en was het eiland over het ijs te bereiken. Het Amsterdamse volk haalt het hout uit het fort om zich warm te stoken.
In 1962 werd het fort ‘bezet’ door honderden Amsterdamse studenten. Ze vierden er hun Lustrumfeest met een groot feestmaal en een feest. Hiervan zijn nog slogans en muurschilderingen te zien.
Eind jaren ’80 besloten 5 Muiders het verval te stoppen. In 1990 werd de Stichting Forteiland Pampus opgericht. Dankzij jarenlange inzet van vrijwilligers groeide het gerestaureerde fort uit tot een toeristische attractie en wordt beheerd door fortwachters. Sinds de openstelling van het forteiland op 8 juni 1991 zijn al vele dagjesmensen op bezoek geweest. Het is zelfs mogelijk om op Pampus een huwelijk, feest of evenement te organiseren.
Het eiland opende op 8 juli 2011 haar deuren voor publiek als eerste Nationale Bezoekerscentrum van de Stelling van Amsterdam, waar u de Pampus Xperience kunt beleven.
5. Bootverhuur en pleziervaart Amterdam
Iedere boot die door Amsterdam vaart, moet voorzien zijn van een vignet.
Middels een chip in het vignet kunnen vaarbeheerders zien waar en wanneer het druk is. De gemeente kan maatregelen treffen ter bevordering van een vlotte en veilige doorvaart. Daarnaast kan het helpen een verdwenen/gestolen boot met vignet te vinden.
Voor wie en waar verplicht?
Een vignet is verplicht voor alle pleziervaartuigen die door Amsterdam* varen met een benzine, diesel-, elektrische of hybride motor. Kano’s, kajakken en opblaasboten zonder harde bodem en zonder motor hoeven geen vignet te hebben.
* het Amsterdamse binnenwater in alle stadsdelen, dus ook op de volgende doorgaande vaarroutes: Kostverlorenvaart, onderdeel van de Staande Mastroute. Nieuwe Herengracht van de Amstel naar het IJ.
Let op: Het IJ zelf is uitgezonderd.
De vignetten zijn te koop via Amsterdam.nl/varen of de Vaarwater app
Vaart u door het Amsterdamse binnenwater zonder Doorvaart- of BHG vignet? Dan riskeert u een boete van € 95,-
Er zijn 2 soorten vignetten:
1. Doorvaartvignet
Vereist wanneer u door Amsterdam wilt varen (zonder *BHG-vignet). Kosten: € 40,- per 3 kalenderjaren inclusief ’24 uur afmeren’ gratis: te activeren op een dag naar keuze. Wilt u later nog een keer afmeren, dan kunt u ’24 uur afmeren’ kopen voor € 30,-
2. Binnenhavengeldvignet (*BHG)
Met een BHG-vignet kunt u varen én afmeren.
Het soort vignet en de kosten hiervan hangen af van de grootte van uw boot en de aandrijving.
Dit vignet is 1 kalenderjaar geldig.
6. Met een Bavaria 34 Cruiser zeilen op het IJsselmeer
Door de sluis bij Lelystad via Lemmer richting Den Oever of Kornwerderzand is een mooie tocht van ongeveer 30 mijl. Met overheersend westenwind is deze tocht meestal goed bezeild.
Door de Afsluitdijk kunt u het wijde Wad op. De stroming geeft een extra dimensie aan het varen, u bereikt Vlieland, Terschelling of Texel. Voor varen op de Waddenzee is naast ervaring vaarbewijs 2 vereist.
Huur ook zonder certificaat bij Zeilbotenverhuur Windkracht 5 in de Compagnieshaven Enkhuizen de nieuwe Bavaria 34. Bij een zeiljacht huren is verhuur met schipper mogelijk.
7. Weerbericht op onze zeiljachten
Bij zware wind kan het spoken op het meer. Het kent net als het IJsselmeer een korte maar heftige golfslag die u zeker parten gaat spelen met harde wind als u scherp aan de wind wilt varen.
Houdt voor u uitvaart het weer in de gaten en luister het weerbericht uit van de Centrale meldpost IJsselmeer op kanaal 1 (ieder uur om 15 minuten over).
Helaas is het weerbericht niet per uur aangepast dus let zelf ook op.
8. Onze vloot voor een Bavaria zeilboot huren Markermeer
Wilt u een comfortabele zeilboot reserveren met kajuit en 2 of 3 hutten (4 of 6 personen / slaapplaatsen)? Wilt u een zeiljacht voor een zeilvakantie of een korte huurperiode zeilen op het Markermeer? Raadpleeg de beschikbaarheid en uitrusting van onze kajuitzeiljachten met autopilot, radar, ais, gps, kaartplotter, bimini en reserveer uw zeilschip via een aantal klikken.