CORONA

Op 31 maart 2020 heeft de overheid de aangescherpte maatregelen verlengd t/m 28 april a.s.

Kunnen we het water op ondanks Corona?

In Nederland is het nog toegestaan om naar buiten te gaan. Houd hierbij rekening met de richtlijnen van het RIVM.

Nu we zoveel mogelijk binnen zitten en ons houden aan de social distancing is het volgens Longarts bij het Rotterdamse Erasmus MC, Menno van der Eerden, goed om af en toe naar buiten te gaan om een frisse neus te halen. En waar kan dat beter dan op het water? Welkom op het water geeft je tips om ook in tijden van het coronavirus te genieten van de buitenlucht.

1. Houd gepaste afstand 
Watersport kun je goed doen op afstand van elkaar. Zorg er ook op het water voor dat je 1,5e meter afstand houdt. Dit geldt ook voor een zeilboot. Vaar bij voorkeur met huisgenoten en houd rekening met de grootte van de boot en de hoeveelheid mensen die mee aan boord gaan. Vermijd drukke plekken waar veel mensen tegelijk op of afstappen van hun boot.

2. Hou je rustig op het water
Ga vooral het water op, maar hou het lekker ontspannen. Het is nooit de bedoeling dat er ongelukken gebeuren, maar in deze tijd al helemaal niet. Ziekenhuispersoneel heeft het al druk genoeg.

3. Neem je eigen eten en drinken mee
Restaurants en cafés zijn door het Corona-virus gesloten. Zorg er dus voor dat je zelf voldoende eten en drinken bij je hebt.

4. Kan ik het haventerrein op?
Ja dat kan. Jachthavens en bootverhuur kunnen geopend blijven, mits ze voldoen aan de strenge maatregelen van het RIVM. Van onze klanten verwachten wij dat ze de voorschriften opvolgen.
Het havengebouw, de supermarkt en de watersportwinkel zijn open. De Mastenbar is gesloten.
Brug- en sluisbediening behoort tot de vitale processen.

Let op: Diverse regionale vaarweg-beheerders nemen maatregelen vanwege het Corona virus. Actuele berichten staan op de berichtenpagina van www.vaarweginformatie.nl.
Check voordat je gaat of jachthavens nog open zijn.
Gemeentes hebben de bevoegdheid om deze te sluiten mocht men zich niet houden aan de regels van het RIVM.

5. Kan ik nog wel een boot huren?
Ja dat kan. Tijdens instructie is alleen de verhuurder aan boord, huurders volgen de uitleg vanaf de steiger.

6. Kan ik mijn boeking annuleren vanwege Corona?
Volgens de richtlijnen van de gemeente kan ons bedrijf geopend blijven. Annuleren is dan dus niet mogelijk op basis van de maatregelen rondom Corona. Maar we denken zoals altijd graag mee, vooral omdat gezondheid voorop staat. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze onderstaande voorwaarden.

ANNULEREN OF OMBOEKEN VANWEGE HET CORONA VIRUS (COVID-19)

  • Heeft u een zeiljacht gehuurd voor 2020 en u wilt annuleren (terwijl Enkhuizen nog bereikbaar is) dan zijn de gebruikelijke ANWB voorwaarden voor annulering van toepassing
  • Wanneer huurders zich niet houden aan de betalingsvoorwaarden (betaling deel 2) dan zijn wij genoodzaakt de boeking te annuleren conform de gebruikelijke ANWB voorwaarden.
  • Heeft u voldaan aan de betalingsvoorwaarden en wilt u om boeken naar een latere datum in 2020 (terwijl Enkhuizen bereikbaar is) dan berekenen wij €25,00
  • Als de Compagnieshaven wegens reisbeperkingen niet te bereiken is (wanneer er een officieel advies is om niet naar Enkhuizen te reizen) of als de grens is gesloten van het land van herkomst van de huurder, dan bieden wij u de mogelijkheid kosteloos om te boeken naar een latere datum in 2020
  • Huurder kan een speciale annuleringsverzekering afsluiten bij PANTAENIUS. Deze verzekeringsmaatschappij heeft een speciale TRIP CANCELLATION COSTS INSURANCE, die ook voor het COVID-19 geldt.

CONCLUSSIE

Het komt erop neer dat zolang de Compagnieshaven en Enkhuizen bereikbaar zijn onze werkzaamheden gewoon kunnen doorgaan.
Hygiëne staat bij ons altijd al hoog in het vaandel. U kunt erop vertrouwen dat wij hier nu nog meer speciale aandacht aan zullen geven.
Toiletpapier is er ook 😉
Horecagelegenheden zijn gesloten maar de supermarkt en andere winkels zijn open.
Besmettingskans aan boord is hetzelfde als thuis of (midden op het water) wellicht zelfs kleiner.

NIEUWE BOEKINGEN: SPECIALE REGELINGEN i.v.m. Corona

  • Voor nieuwe boekingen vanaf nu tot een nader te bepalen datum geldt een aanbetaling van 15% (i.p.v. 50%)
  • Deel 2 van de aanbetaling (35%) dient voor 30 april 2020 voldaan te worden
  • De restbetaling (50%) dient uiterlijk 2 weken (i.p.v.) voor aanvang huurperiode voldaan te worden
  • Wanneer huurder niet in staat is de Compagnieshaven te bereiken vanwege reisbeperkingen (wanneer er een officieel advies is om niet naar Enkhuizen te reizen) of als de grens is gesloten van het land van herkomst van de huurder, zal het mogelijk zijn om te boeken naar een charter op een latere datum in 2020
  • Huurder kan een speciale Annuleringsverzekering afsluiten bij PANTAENIUS. Deze verzekeringsmaatschappij heeft een speciale TRIP CANCELLATION COSTS INSURANCE, die ook voor het COVID-19 geldt.

Maatregelen WINDKRACHT 5

Bij WINDKRACHT5 nemen we de huidige situatie rondom het COVID-19 virus erg serieus. We nemen dan ook geen onnodige risico’s in het contact dat we met onze klanten hebben. Graag informeren we u wat dit voor effect heeft op uw bezoek bij de huur van een zeiljacht.

Wij volgen de adviezen van het RIVM. De adviezen vanuit het RIVM en de overheid hebben voor ons de hoogste prioriteit. Dit kan ervoor zorgen dat uw bezoek wellicht iets anders verloopt dan u van ons gewend bent. Onze gezondheid en dat van onze bezoekers staat dan ook voorop!

Wat kan je verwachten van een bezoek aan ons?
We proberen het bezoek net zo ontspannen als normaal te laten verlopen. Onze jachten (binnen en buiten), sanitair, PIN apparaat worden met veel zorg en extra vaak gereinigd.
In het contact met onze klanten wordt gezorgd voor een gepaste afstand. Daarnaast wordt er geen hand geschud.

We hopen je op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd en houden je via deze pagina op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de maatregelen die we vanuit WINDKRACHT5 treffen.

Algemene informatie

Reis- en annuleringsverzekering

Een tip: mocht je een reis willen boeken, check dan de dekking van de reis- en annuleringsverzekering. Overigens kennen ook de uitgebreide varianten ‘kleine lettertjes’: zo keert de annulering niet uit als tijdens het boeken van je reis al corona was uitgebroken op je reisbestemming. En de annuleringsverzekering moet binnen een week na het boeken van de reis zijn afgesloten.

https://www.independer.nl/reisverzekering/info/annuleringsverzekering/corona-virus

Verbond van verzekeraars

Corona tijdens je vakantie

Mocht je langer moeten blijven, bijvoorbeeld omdat het hotel in quarantaine is geplaatst dan komen deze kosten voor eigen rekening.

Ik heb een reis geboekt naar een plaats waar nu het coronavirus voorkomt. Ik vertrek pas over enige tijd. Wat kan ik doen?

Het is op dit moment niet te zeggen wat de situatie zal zijn op langere termijn, Houd het advies van Ministerie van Buitenlandse zaken voor de ontwikkelingen in de gaten. Volg ook de actuele ontwikkelingen in de media. Wil je toch nu al annuleren, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Hoe dichter bij de vertrekdatum des te hoger zijn de kosten. Je kunt ook de mogelijkheden bespreken om de vakantie om te boeken naar een andere datum. De bijkomende kosten zijn voor eigen rekening.

Annuleren of niet?
Wie wil annuleren, kan dat natuurlijk altijd doen. Als er geen negatief reisadvies is afgekondigd voor je reisbestemming en je besluit te annuleren, dan is dat voor eigen rekening.

Als je hotel of luchtvaartmaatschappij geen kosteloze annulering aanbiedt, dan heb je pech. Als je geluk hebt, dan dekt je annuleringsverzekering een virusuitbraak of negatief reisadvies.

Maar die kans lijkt erg klein, want de meeste verzekeraars sluiten dat uit.

Als je alleen een los ticket (of los hotel) hebt geboekt, dan krijg je je geld niet terug. Ook niet als er code rood van kracht is. Alleen als de luchtvaartmaatschappij de vlucht zelf annuleert, dan krijg je je geld terug of kun je omboeken.

En nog een tegenvaller: vertrek je pas over een aantal weken naar een gebied waar net code rood is afgegeven, dan kun je ook niet kosteloos annuleren. De reisorganisaties houden het reisadvies nauwlettend in de gaten en zodra er geen belemmeringen zijn, gaat de reis ‘gewoon’ door.

Heb je een los verblijf geboekt?

In dat geval kun je niet terugvallen op een reisorganisatie. De mogelijkheid om het verblijf om te boeken hangt af van de toepasselijke voorwaarden. Neem in dit geval contact op met de accomodatieverstrekker om de mogelijkheden te bespreken. Check voor annuleringskosten de voorwaarden van je annuleringsverzekering.

De vlucht (vervoer) of accommodatie wordt geannuleerd

Wanneer de vlucht, bus of treinreis wordt geannuleerd omdat deze niet kan worden uitgevoerd als gevolg van het coronavirus heb je recht op teruggave van het volledige bedrag. Je hebt geen recht op schadevergoeding, omdat er sprake is van overmacht.

Kan de reis niet doorgaan vanwege een inreisverbod?

In dit geval kan de vlucht zelf wel worden uitgevoerd of is de accommodatie wel beschikbaar, maar je wordt mogelijk niet toegelaten in het land waar je heen reist. Neem in dit geval contact op met de vervoerder en/of accommodatieverstrekker zelf. Het zal van de situatie afhangen of u recht heeft op volledige terugbetaling.

Wie bepaalt of een plaats veilig is?

Het Ministerie van Buitenlandse zaken kan een negatief reisadvies of een kleurcode afgeven voor landen en regio’s. Deze codes geven aan welke risico’s je in een bepaald gebied loopt. Er zijn vier kleurcodes, rood(advies om niet te reizen), oranje (advies is alleen noodzakelijke reizen), geel en groen. Dat landen zelf en ook lokale overheden beperkende maatregelen kunnen treffen hoeft niet te betekenen dat daardoor het reisadvies verandert.

Het negatief reisadvies en de kleurcodes zijn niet bindend. Reisverzekeraars en reisorganisaties kunnen zelf beslissen of ze het advies opvolgen. Maatregelen van lokale overheden worden uiteraard wel nageleefd.

Geen negatief reisadvies, maar wel een inreisverbod?

Naast het advies van het Ministerie van Buitenlandse zaken kunnen landen zelf ook maatregelen treffen waardoor een reis niet door kan gaan. Als een land zelf besluit om reizigers te weren of reizen te beperken, dan heeft dat ook invloed op de reis. Valt u onder het inreisverbod, neem dan contact op met de vervoerder. Annuleert de vervoerder de reis, dan kun je recht hebben op teruggave van de reissom.

Kunnen wij, op doorreis naar ons vakantiehuisje, rijden door een gebied met code rood?

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode rood. Met rood geeft het Ministerie van Buitenlandse zaken aan: niet reizen. Reizen door een gebied met code rood kan gevolgen hebben voor de dekking van bijvoorbeeld de reisverzekering, pechhulp en verdere hulpverlening. Dekking kan in dit geval zijn uitgesloten. Vraag dit na voor je op reis gaat. Ook kan het zijn dat ter plaatse niet alles voorhanden is, denk hierbij aan benzinestations. Check ook de actuele reisinformatie. Of je een dergelijke reis al dan niet maakt is uiteindelijk je eigen keuze. Neem contact op met uw accommodatie-verstrekker om te kijken of u kunt omboeken.